Sklep muzyczny, serwis informacyjny, fundacja oraz festiwal muzyki chrześcijańskiej
28.05. Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8, godz. 16:00
Chór Concordia (Wolna Białoruś)
Galina Kazimirowskaya (Wolna Białoruś) – dyrygent
Program: Muzyka cerkiewna.29.05. Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8, godz. 20:00
Svitlana Pozdnysheva (Ukraina) – organy
Program: Wirtuozowsko!30.05. Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela, ul. Świętojańska 8, godz. 20:00
Sebastian Aleksandrowicz (Polska) – obój
Przemysław Kapituła (Polska) – organy
Program: Wielkie Organy + jedna piszczałka.
Podstawowym zadaniem festiwalu jest prezentacja twórczości muzycznej związanej z chrześcijaństwem oraz innymi religiami w możliwie najbardziej atrakcyjnej dla publiczności formie i na bardzo wysokim poziomie artystycznym. W warszawskich świątyniach wykonywana była muzyka religijna w aspekcie historycznym i formalnym. Szczególnie ciekawie wypadała promocja muzyki polskiej w bezpośredniej konfrontacji z uznanymi arcydziełami światowej literatury muzycznej (cykl „Wszystkie utwory organowe Feliksa Nowowiejskiego”, renesans twórczości legendarnego organisty Katedry Warszawskiej – Mieczysława Surzyńskiego, popularyzacja polskich tabulatur organowych). Podczas festiwalu wykonywane były wielokrotnie kompozycje, które nie istnieją w świadomości polskich muzyków i działaczy muzycznych.
W warszawskim festiwalu wzięło udział wielu doskonałych artystów m.in.: papieski chór Capella Sixtina pod dyr. Maestra D.Bartolucciego, Wiener Sängerknaben, Mozart Knabenchor Wien, Poznańskie Słowiki z prof. S.Stuligroszem, Polskie Słowiki, The Luther Nordix Choir, Chór Archikatedry Warszawskiej do dyr. ks. Andrzeja Filabera, Chór Polskiego Radia w Krakowie, Gloger Festival Choir, Chór Katedry Prawosławnej w Kaliningradzie, Zespół Narodowej Muzyki Sakralnej „Svetilen”, Męski Zespół Wokalny „Kairos”, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, orkiestra Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Orkiestra Archikatedry Warszawskiej, Orkiestra Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej, Chór i Orkiestra Symfoniczna Opery Narodowej we Lwowie, Kapela Chóralna „Trembita” ze Lwowa, orkiestra Berlin Baroque i chór Monteverdi-Chor Berlin, Figuralchor Berlin, Capella dell’Ospedale della Pieta,
B.Ładysz, W.Ochman, O. Pasiecznik, L.Lohmann, H. i F. Haselböckowie itd.
W trakcie dwudziestu dziewięciu edycji festiwalu w koncertach wzięło udział kilka tysięcy wykonawców z całego niemal świata. Równie imponująca jest ponad stutysięczna rzesza słuchaczy, którzy uczestniczyli w koncertach oraz ilość kompozycji zaprezentowanych w warszawskich świątyniach. Wykonywano tu utwory powstałe we wszystkich epokach muzycznych, solistyczne (cykl „Wszystkie utworów organowe F. Nowowiejskiego” – m.in. 9 symfonii organowych, cykl „Wszystkie koncertowe utwory organowe legendarnego organisty Katedry Warszawskiej Mieczysława Surzyńskiego”, cykl „Wszystkie utwory organowe J.S.Bacha w Archikatedrze” ” – 20 recitali organowych, symfonie organowe Ch. M. Widora i L. Vierne’a), kameralne oraz przede wszystkim te, które wymagają wielkiego aparatu wykonawczego (solistów, chóru, orkiestry) m.in.: oratoria L.van Beethovena, C. H. Grauna, J. Haydna, G. F. Händla, F. Mendelsohna-Bartholdyego, F. Liszta (Chrystus, Węgierska Msza Koronacyjna), A. Sołtysa, A. Vivaldiego (Juditha Triumphans), msze A. Vivaldiego, F. Schuberta, A. Diabellego, G. Rossiniego, G. Verdiego (Messa da Requiem), W. A. Mozarta, I. J. Pleyela, S. Moniuszki, F. Nowowiejskiego, B. Pękiela, K. Wiłkomirskiego, T. Maklakiewicza, F. Lessela, L. Vierne, kantaty D. Buxtehudego, symfonie L.Bernsteina (Kaddish) i H. M.Góreckiego, Mszę Jazzową, Sacred Concert Duke Ellingtona, pasje J. S. Bacha, Mszę h-moll J.S.Bacha (kilkakrotnie) itd. Podczas fetiwalu odbywały się również sesje muzykologiczne. Festiwal pobudził życie muzyczne w wielu świątyniach pozostając jednocześnie najbardziej prestiżową tego życia częścią.
Patronat nad Festiwalem sprawuje Arcybiskup Kazimierz Nycz Metropolita Warszawski. Przewodniczący Konferencji Epiekopatu Polski przyznaje w trakcie imprez festiwalowych swoją nagrodę – Srebrną Piszczałkę, za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. Komitet Honorowy i Radę Artystyczną wspierające imprezę, tworzą wybitni artyści, naukowcy oraz wpływowe osobistości z różnych sfer życia publicznego. Festiwal organizuje „Fundacja Festiwal Muzyki Sakralnej”. Festiwal ma swoją tradycję, coraz rzadziej spotykaną.